Techniki aktorskie w biznesie
Techniki aktorskie w biznesie
autorem artykułu jest Daniel Bordman
Skuteczność i sukces menadżera czy sprzedawcy zależy od jego kompetencji oraz umiejÄ™tność szybkiego dostosowania siÄ™ do zaistniaÅ‚ej sytuacji. Ci, którzy doskonale panujÄ… nad swoimi emocjami, posiadajÄ… Å›wiadomość wÅ‚asnego ciaÅ‚a, gÅ‚osu, wrażenia wywieranego na innych, no i sÄ… przygotowani merytorycznie - wygrywajÄ…. Stare porzekadÅ‚o „Jak CiÄ™ widzÄ…, tak CiÄ™ piszÄ…” caÅ‚y czas jest aktualne.
Czy ktoś może kwestionować to, że zawodowy aktor posiada olbrzymią świadomość swojego ciała, głosu i emocji? Aktor jest pewny wrażenia jakie wywiera na innych.
Istnieje wiele technik budowania wizerunku osobistego, jednak tylko niektóre z nich wykorzystują do tego mieszankę elementów psychologii oraz właśnie gry aktorskiej.
Tymczasem gest, mimika, ton głosu, poruszanie się i wreszcie słowa, wpływają na budowę naszego wizerunku oraz na relacje z otoczeniem. Dzięki panowaniu nad tymi elementami, to co chcemy przekazać i co chcemy osiągnąć jest łatwiejsze do zrealizowania, ponieważ stajemy się bardziej wiarygodni. Oczywiście umiejętności aktorskie same w sobie nie są wystarczające aby osiągać sukcesy w negocjacjach, sprzedaży czy innych dziedzinach biznesu. Dopiero w połączeniu z odpowiednimi elementami psychologii dają zadowalające rezultaty. Należy jednak pamiętać, że sukces zbudowany na nieodpowiednim fundamencie będzie krótkotrwały, a zamiast zysków w przyszłości przyniesie straty. Dlatego bardzo istotne jest żeby w parze z tymi umiejętnościami szły takie wartości jak etyka zawodowa i uczciwość. Kiedy mówimy o wykorzystaniu elementów aktorstwa, świadomości ciała, emocji itd., nie myślimy o chęci manipulacji, a o zyskaniu odpowiednich cech, które posłużą nam do wzmacniania wiarygodności jedynie prawdziwych przekazów.
Aktorstwo w biznesie czyli budowanie roli
Umiejętności aktorskie pozwalają szybciej i skuteczniej wchodzić w wyznaczone zadania. Dzięki nim o wiele łatwiejsze jest rozdzielenie i zagranie ról np. w zespole negocjacyjnym. Przygotowując się do negocjacji zaczynamy od analizy celu, poprzez wybranie odpowiednich narzędzi, aż do zbudowania przekonujących postaci. Komponuje się role wzorcowe. Dla naszych potrzeb mogą to być postacie silne, opanowane czy entuzjastyczne i spontaniczne. Odpowiednio przygotowana rola stworzy skuteczną postać, której o wiele łatwiej będzie osiągnąć cel. W pracy niejednokrotnie podjęcie jakiejś decyzji jest dla nas wyjątkowo trudne, dlatego technika aktorskiego dystansu znacznie ułatwia nam ten proces.
Zrozum swoje ciało
Bardzo istotnym narzędziem, którym musimy nauczyć się posługiwać właściwie, jest ciało. Jeżeli chcemy być przekonujący, musimy rozumieć swoje ciało i panować nad nim. Jeżeli chcemy, aby odbierano nas jako pewnych siebie, nasze gesty muszą być stanowcze. Jeżeli po wykonaniu jakiegoś gestu zatrzymamy go na sekundę, uzyskamy wrażenie pewności siebie. Gesty i postawa muszą współgrać z tym, co mówimy. Na przykład podczas prezentacji, kiedy o czymś mówimy możemy stosować celowe pauzy, aby zbudować odpowiednie napięcie i jeszcze bardziej zainteresować słuchaczy. Podczas takiej pauzy nasze ciało i gesty również muszą na chwilę zastygnąć. Jednak nie na dłużej niż kilka sekund, aby zainteresowanie nie zmieniło się w zniecierpliwienie. Należy pamiętać o zasadzie, że nasze ciało wpływa na umysł, a umysł na ciało. Dzięki metodzie Sailing ship, budujemy odpowiedni sposób poruszania się, który jest odpowiedni do zajmowanej przez nas pozycji zawodowej i przystosowany do konkretnej sytuacji. Kierownik zespołu nie może chodzić drobnymi kroczkami, ponieważ będzie wyglądał śmiesznie. Jego krok musi być dystyngowany i poważny. Spuszczona głowa lub zgarbione plecy również nie dodadzą splendoru. Handlowiec, którego grupą docelową jest młodzież musi poruszać się energicznie i być entuzjastyczny, bo kiedy będzie zbyt poważny i stonowany nie osiągnie sukcesu. Kiedy natomiast towar jest ekskluzywny skierowany do poważnych biznesmenów, zachowanie sprzedawcy również powinno być ekskluzywne. Dostosowanie się do różnych sytuacji wymaga dużej świadomości swojego ciała i treningu pod okiem fachowców.
Steruj emocjami
Poważną przeszkodą w kontaktach z innymi jest nieumiejętność panowania nad emocjami. Często zdarza się, że przed ważnym spotkaniem zaczynamy się stresować. Wpływa to bardzo negatywnie nie tylko na nasz umysł, ale również na nasze ciało. Dochodzi do spięć mięśni w naszym organizmie. Czujemy się nie komfortowo, nierówno oddychamy, co w rezultacie wpływa na nasz głos i poważnie wpływa na osłabienie naszego wizerunku. Mimika twarzy zostaje poważnie ograniczona. W rezultacie jedynymi emocjami, które malują się na naszej twarzy jest strach i niepewność. Przed i podczas spotkania możemy zastosować technikę - Score of Breath. Między innymi dzięki stosowaniu pauz, odpowiedniego napięcia i rozluźnienia partii ciała oraz ruchu, eliminujemy niepożądane napięcia.
DziÄ™ki technice kadrowania emocji możemy bardzo szybko doprowadzać siÄ™ do różnych stanów - entuzjazmu, powagi, zamyÅ›lenia, wesoÅ‚oÅ›ci, przygnÄ™bienia. Możemy nimi sterować tak jak robiÄ… to aktorzy. Wystarczy przypomnieć sobie jakÄ…Å› sytuacjÄ™, która przytrafiÅ‚a nam siÄ™ niedawno oraz byÅ‚a nacechowana emocjonalnie. ZwiÄ™kszajÄ…c i nadajÄ…c ruch lub przybliżajÄ…c obrazy w naszej gÅ‚owie jesteÅ›my w stanie zintensyfikować doznawane emocje zwiÄ…zane z danym obrazem. Możemy równie Å‚atwo osÅ‚abić dziaÅ‚anie emocji wykonujÄ…c odwrotny proces, czyli je odsuwajÄ…c, zwalniajÄ…c ruch itp. Wszystko zależy od tego, co chcemy osiÄ…gnąć. Również sÅ‚owa sÄ… narzÄ™dziem za pomocÄ… którego możemy wpÅ‚ywać na stan emocji tak swoich, jak i innych. Kiedy manager chce wyrazić swoje niezadowolenie z powodu pracy swojego zespoÅ‚u i powie: „jestem wÅ›ciekÅ‚y!”- wywrze silniejsze wrażenie, ponieważ nacechowanie emocjonalne tego zdania jest wysokie. JeÅ›li jednak zamiast wyrazu „wÅ›ciekÅ‚y” użyje wyrazu „zÅ‚y” - napiÄ™cie opadnie. Podobnie jest, gdy handlowiec powie „robimy to dobrze”. Wtedy nacechowanie emocjonalne jest tylko Å›rednie. A wystarczy powiedzieć „robimy to z pasjÄ…”, a emocje pozytywne znacznie siÄ™ podniosÄ….
Pamiętaj o oczach
Nie bez kozery mówi siÄ™, że oczy sÄ… zwierciadÅ‚em duszy. Odpowiedni kontakt wzrokowy to istotny element skutecznej komunikacji. Metoda strong eye – pozwala na kontrolowanie tego elementu. To, że rozmówcy należy patrzeć w oczy, wie prawie każdy. Rozbiegane, zagubione spojrzenie Å›wiadczy o naszej niepewnoÅ›ci. Nie wszyscy jednak zdajÄ… sobie sprawÄ™ z tego - jak może zaszkodzić nam nadmierne mruganie oczami. Kiedy robimy to zbyt czÄ™sto rozpraszamy jego uwagÄ™, co może spowodować, że przestaje on skupiać siÄ™ nad tym, co mówimy, a zaczyna siÄ™ zastanawiać czy przypadkiem nie wpadÅ‚o nam coÅ› do oka. Dekoncentruje siÄ™ i w rezultacie nasze argumenty mogÄ… zostać nie usÅ‚yszane. Poza tym nadmierne mruganie podÅ›wiadomie jest odbierane jako oznaka sÅ‚aboÅ›ci czy nieszczeroÅ›ci. Przy wspomnianych już negocjacjach, czy prowadzeniu prezentacji, nasza silna pozycja, którÄ… chcemy zachować może zostać przez to zachwiana. Jednak systematycznie wykonujÄ…c proste ćwiczenia możemy wyeliminować ten efekt. Wystarczy m. in. przeskakiwać wzrokiem w różnych kierunkach, zatrzymujÄ…c go na kilka sekund w każdym miejscu, pilnujÄ…c siÄ™ przy tym żeby nie mrugać.
Panuj nad głosem
Ton głosu jest równie ważny, co treść przekazu. Specjalistyczne badania dowodzą, że niski ton głosu podświadomie wpływa na słuchacza, wzbudzając w nim pozytywne emocje. Technika Deeply well, polegająca na umiejętnym budowaniu wizerunku własnych kompetencji poprzez świadome operowanie głosem wpływa na nasz aparat emisyjny, dzięki czemu możemy wykształcić pożądany ton głosu. Osoba przemawiająca, którą cechuje ciepły, niski głos jest odbierana przez słuchaczy jako postać bardziej wiarygodna. Słucha się jej z przyjemnością i ufnością. Osoby mówiące cicho, piskliwie, niewyraźnie są mało przekonujące. Czasami nawet wtedy, kiedy ich argumenty są jak najbardziej trafne.
Nadajemy, ale i odbieramy
IstniejÄ… również metody wpÅ‚ywajÄ…ce na nasze postrzeganie wartoÅ›ci osób, rzeczy, czy idei. Czy zastanawialiÅ›cie siÄ™ PaÅ„stwo na tym skÄ…d np. wiemy czy ktoÅ› jest niezwykle ważnÄ… i wypÅ‚ywowÄ… osobÄ…, lub czy coÅ› jest sÅ‚uszne albo nie? Bardzo czÄ™sto wiemy to dlatego, że przekonuje nas do tego otoczenie i to nie tylko przy pomocy słów. Ogromne znaczenie ma również to, w jaki sposób z czymÅ› siÄ™ obchodzimy, jak to traktujemy, czy obdarzamy kogoÅ› szczególnym szacunkiem. Czasami do uwiarygodnienia czy dowartoÅ›ciowania pewnych poglÄ…dów wykorzystuje siÄ™ czyjÅ› autorytet. Jest to technika -„Noble sand” - dziÄ™ki której można przekonać innych czy np. podawana kartka jest czymÅ› bardzo cennym, czy tylko Å›wistkiem papieru? Å»yjemy w Å›wiecie, w którym wywieranie wpÅ‚ywu na innych ma ogromne znaczenie i jest wszechobecne.
Należy jednak zauważyć, że techniki i narzędzia perswazji, kreowania wizerunku osobistego same w sobie nie są niczym złym. A często pomagają zrozumieć własne ograniczenia.
Przedstawione metody, to narzędzia wpływu społecznego, które powstały w wyniku połączenia niektórych technik psychologii perswazji z warsztatem aktorskim i są z powodzeniem wykorzystywane w środowiskach biznesowych oraz politycznych.
--
Bordman Training - szkolenia wystąpienia publiczne, emisja głosu oraz PR personality.
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Jak wspomaga nas kofeina
Życie w Irlandii
Wybór domeny
Jak uczyć się języka przez Internet?
Refleksyjne myślenie o życiu